Interviews

Dossier (3): Entretien avec Pierre Langeron sur le Multiculturalisme au Canada

Multi 2WRW : Pouvez-vous nous situer le multiculturalisme dans le contexte historique canadien,à travers notamment les différences linguistiques et confessionnelles entre l'État du Québec et les autres États fédéraux ?

Pierre Langeron: le Canada était historiquement peuplé d'autochtones ; mais on oublie souvent qu'il n'existait pas une culture autochtone, mais des dizaines de cultures autochtones distinctes. Quand le Canada « moderne » est né, quel que soit son nom d'origine, Nouvelle France ou autre, c’est principalement avec deux nations, deux nations immigrées sur cette terre : la nation anglaise et la nation française, l'une anglophone et l'autre francophone, l'une protestante et l'autre catholique. Il y avait donc deux nations avec leurs éléments d’identification, et que l’on a appelées, au moment de la constitution canadienne de 1867, les « deux nations fondatrices ». Il s'agit là d'un biculturalisme fondateur. Le mot n'existait sans doute pas à l'époque ; mais c'est vraiment de cette manière que le Canada a été perçu à l'origine même si l’équilibre a été bousculé dès après la conquête anglaise. Aux débuts du Canada moderne donc, deux nations fondatrices : d'un côté le Québec francophone de tradition latine, de confession catholique et de droit latin ; et de l'autre l'Ontario actuel - un peu agrandi -, de tradition anglaise, de common law et de confession protestante.

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Entretien avec Philippe Deterre, prêtre et chercheur en biologie

 

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Prêtre de la Mission de France (1) et directeur de recherches au CNRS dans un laboratoire d’immunologie, Philippe Deterre a publié en 2009 Chercheurs en science, chercheurs de sens aux éditions de l’Atelier, un livre de dialogue avec Pierre Valiron, un ami astrophysicien et agnostique. Dans cet ouvrage, les deux hommes se questionnent sur les rapports parfois complexes entre la science et la foi et sur le sens à donner à la recherche scientifique. Suite à l’interview du professeur Etienne Vernaz, directeur de recherches au CEA et chrétien évangélique, l’échange que nous avons pu avoir par téléphone avec Philippe Deterre apporte un éclairage différent sur le lien entre recherche scientifique et vie de croyant. Ici, il s’agissait avant tout de comprendre comment un sacerdoce de prêtre pouvait se conjuguer avec une activité professionnelle scientifique.

 

A priest at the Mission de France and a research director at the CNRS (French National Center for Scientific Research) in a laboratory of immunology, Philippe Deterre contributed to the book Chercheurs en science, chercheurs de sens published in 2009 by the Editions de l’Atelier, a dialogue with Pierre Valiron, an astrophysicist and agnostic friends of his. In this book the two scientists debate on the sometimes complex connections between science and faith, and on the sense to give to scientific research. In the wake of the interview given by professor Etienne Vernaz, a researcher at the French agency in charge of nuclear research, the conversation we had on the phone with Philippe Deterre shed a new light on the link between scientific research and a believer’s life. The main objective was to understand how a priesthood could be in tune with a scientific position.

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Interview du professeur Etienne Vernaz

 

etienne_vernazC’est dans un temple protestant, le Centre Martin Luther King, que nous avons rencontré le professeur Étienne Vernaz, en cette soirée du 18 novembre 2011, avant la conférence qu’il s’apprêtait à donner sur le thème « Science et foi ».

Étienne Vernaz est directeur de recherches au Commissariat à l’énergie atomique (CEA), assistant scientifique du chef du département d’étude du traitement et du conditionnement des déchets (CEA-DEN-Marcoule), et professeur à l’Institut national des sciences et techniques nucléaires (INSTN). Entré au CEA en 1978, il est ingénieur de l’INSA (Génie Physique, Toulouse), titulaire d’un DEA de physique solide, d’un doctorat en physico-chimie et d’une HDR. Il est lauréat du Prix CEA de la recherche appliquée nucléaire (1997), titulaire du prix Société française d’énergie nucléaire 2006 (pour la réalisation du Visiatome), et officier dans l’Ordre des Palmes académiques.

Habitué à donner toutes sortes de conférences, c’est en exclusivité qu’il répond aux questions du site World Religion Watch.

Cet entretien est accordé à titre strictement privé et Étienne Vernaz ne s’y fait en aucun cas le porte-parole des organismes de recherche et de formation pour lesquels il travaille par ailleurs.


We met professor Étienne Vernaz in a protestant church, the Martin Luther King Center, on November 18, 2011, before the lecture he was about to deliver on the topic “Science and Faith.”

Étienne Vernaz is Director of Research at the Commissariat à l’énergie atomique (CEA: French agency in charge of nuclear research), scientific assistant to the head of the department of waste-processing studies (CEA-DEN-Marcoule), and professor at the Institut national des sciences et techniques nucléaires (National Institute of Nuclear Sciences and Technologies). A member of the CEA since 1978, he was trained as an engineer at the INSA (National Institute of Applied Sciences), department of Engineering Physics, in Toulouse. He holds a DEA (a degree equivalent to a Master of Advanced Studies) in Solid-State Physics, a PhD in Chemical Physics and an HDR (habilitation). He was awarded the 1997 CEA Prize for Applied Nuclear Research and the 2006 prize of the Société française d’énergie nucléaire (French Scientific Society for Nuclear Technologies) for his contribution to the Visiatome. He is an Officer in the Ordre des Palmes académiques.

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Accustomed to delivering all sorts of lectures, he answers our questions for the website World Religion Watch.

This interview was given in private capacity and should in no circumstance be regarded as reflecting the scientific stand of the CEAEA nor any other public research agency Dr. Vernaz works with.

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Jean-Paul Dollé - the city: a cross-cultural sphere - Interview and comments

One of the leading participants in the public debate on cities, urbanity and citizenship, Jean-Paul Dollé is the cofounder of Banlieue 1989, campaigning for the concept of "citadinité" or the notion of city citizenship becoming a key stake in philosophical research and political democracy. Some of his more notable publications include "Désir de révolution" (1972), "Haine de la pensée" (1976), "Fureur de Ville" (1990), and "L'ordinaire n'existe plus" (2001). His most recent work, "L'inhabitable capital", showcases an original approach as regards the global economic crisis and also links in to his theories about cities and the corporal form, all of which he graciously accepted to explore with us during the interview.


"When we no longer feel at home, in the most elementary sense of the term: we are not free".

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Jean-Paul Dollé - la ville est le lieu de l'interculturel (2/2)

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Il a été l'un des animateurs du débat public sur la ville, sur la question de l'urbanité et de la citoyenneté. Cofondateur de Banlieue 1989, il a milité pour que la citadinité devienne un enjeu fondamental de la recherche philosophique et de la scène politique démocratique. Il a notamment publié Désir de révolution (1972), Haine de la pensée (1976), Fureur de Ville (1990), L'ordinaire n'existe plus (2001). Son dernier ouvrage,  L'inhabitable capital, propose une approche originale de la crise économique mondiale survenue en 2009 et s'appuie sur des théories de la ville et du corps qu'il a accepté de développer avec nous pendant son interview.

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20 minutes with Prof. Marion Maddox

Copyright : ABC Australia WebpageOn Monday, April 19, the World Religion Watch team were delighted to meet two deeply interesting professors, both hailing from ‘Down Under', i.e. Australia, and over here to spend a few days in France.

On that occasion, two recorded interviews were done with Prof. Marion Maddox, from MacQuarie University, Sydney, and Prof. Stan Van Hooft, from Deakin University, Melbourne.

We are first publishing Marion Maddox's interview here (click on the link below). The second will be on line shortly.

Marion Maddox is currently the director of the Centre of Research on Social Inclusion, at MacQuarie University. She is a leading scholar regarding the relations between Religion and politics in Australia. She is currently working on a cross-national comparison between Australia, France and the United States.

During our short interview (20 minutes), Marion Maddox explains her training and former publications, her current research subject and highlights the interest of cross-national comparatism.

 

Download our interview with Marion Maddox (mp3 file)

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The "AfPak" - a risky piece of semantic engineering all but implodes Pakistan

Interview with Alix Philippon PhD, researcher on Pakistan, Political Science Lecturer Sciences Po Aix (CHERPA, IEP) and the Institut d'Etudes sur le Monde Arabe et Musulman (IREMAM), Aix-en-Provence,WRW research consultant.


Concerning the cisis in Pakistan: You say the « Af-Pak » is an often occulted factor?

The intermeshing dynamics of national, regional and international policy-making has today sucked Pakistan into the eye of the cyclone. This country which holds common borders with Afghanistan has henceforth been gratified with top ranking in national priority rating in the War on Terrorism. This « promotion » has been sanctioned by subsuming it under the neological label « Af-Pak », predicated on reconstructed US geostrategy in the region.

How is this contributing to make Pakistan a shaky, ambivalent ally in the « War on Terrorism »?

Shortly after his arrival at the White House, Barack Obama, issued presidential orders to more directly draft Pakistan, qua a frontline state in the "War on Terrorism" since 2001, into his new Afghan policy. Thanks to the semantic engineering of the term « Af-Pak », a word which began popping up in the press round February 2009 to designate just such a change in strategy, the US administration thus moved to "upgrade" Pakistan to the same status as its neighbor in the priorities of the theater of operations. The Obama administration thus deems it a necessary to focus on the issue of terrorism (and its resolution) on an equal footing in both countries, henceforth conjointly rated over Iraq as the true hotbed of global jihadism. Al-Qaeda and Taliban training camps and « sanctuaries » recouped since 2001 within Pakistan's borderline tribal zones were indeed rapidly pinpointed by Afghan president Hamid Karzaï as the focus to the problem for his country.

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VOICES FROM BEHIND THE VEIL (Vivre sa foi sous le Niqab): The Burqa/Niqab and the issue of Civil Rights in France

fbport7A Transcription of Agnès de Feo's Video Coverage

 

I may not always agree with what you say, but
I will give my life for you to be able to say it.
François Marie Arouet, alias Voltaire


This transcription is a rough draft of the sound track of the Video shot by Agnès de Feo in the framework of her sociological fieldwork on the Niqab/Burqa issue in France taken down and translated into English by the WRW Audiovisual team

Original filming and editing were carried out without stylistic or linguistic alteration, in order to reflect the participants' original statements as faithfully as possible. The translators have attempted to apply this principle as closely as possible while creating a readable English-language version.

Interviews realised by Agnès de Féo, under the aegis of the Observatoire du religieux (Observatory of Religious Phenomena, World Religion Watch, Sciences Po Aix-en-Provence).

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Entretien avec Pierre de CHARENTENAY, revue ETVDES, 24 février 2009.

img_1255_2Entretien avec Pierre de CHARENTENAY, revue ETVDES, 24 février 2009.

Comment en êtes vous arrivé à travailler dans Etvdes ?

Oh ça n'est pas compliqué. C'est que dans la compagnie de Jésus on ne fait pas vraiment une carrière programmée et recherchée, on suit un certain nombre de postes parce qu'on est nommés par le responsable national, qui s'appelle le provincial. Donc le provincial des jésuites nomment les gens à différents postes. Donc moi j'ai fait des études de Sciences Po, j'ai fait un doctorat de Sciences Politiques, donc je connais un peu pas mal de choses dans ce domaine là, j'ai fait des études de théologie, j'ai beaucoup voyagé, aux Etats-Unis, donc j'ai une formation assez large, plutôt des sciences sociales, et puis j'ai été directeur d'une revue, il y a plus de 20 ans, une revue de formation des laïcs, puis j'ai été président des facultés jésuites de Paris, il y a deux facultés, philosophie et théologie, et puis après j'ai été à Bruxelles pendant 6 ans, sur les questions européennes, dont je connais assez bien. Et puis voilà. Mon prédécesseur avait fait 9 ans ici, et il fallait changer. On change régulièrement. Et on a regardé comme jésuite français, qui pouvait prendre la suite, et voilà, on m'a demandé de prendre la suite.

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A 'USUAL SUSPECT', Meeting Pierre de Charentenay, chief editor of the review Etvdes

Pierre de CHARENTENAY"When you are not on the air, you are nowhere..."

Pierre de Charentenay has been directing the famous review Etvdes for the last five years. A Jesuit, he first attended Sciences Po, and won a doctorate degree in Political Science. Subsequently, he studied theology, and has spent time in the United States. His academic background being mostly in the Social Sciences, some twenty years ago he became the chief editor of a magazine concerned by laity training, and then President of the Jesuit Universities (theology and philosophy) at Paris, France. He was then appointed in Brussels, Belgium, to take charge of European Issues. He was finally appointed chief editor of the review Etvdes by the Jesuit Order's national Superior, the Provincial.

The review Etvdes, created in 1856 by the Jesuits and ever since then directed by Jesuits, is a general review, highly regarded in France in the field of the Social Sciences and more globally, for its contributions to social analysis.

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