Research Abstracts

Exercice des cultes et laïcité en prison (partie 5)

In this article, we are going to wonder whether solutions to the problems related to religion in French prisons can find a solution while making a comparison with other countries. More precisely, we are going to focus on the judicial precedents of the ECHR and also look at the system of religious practice implemented in the sole other laïc country in the world, i.e. Turkey.

1. Textes et jurisprudence au niveau européen : des solutions aux problèmes de l’exercice du culte dans les prisons françaises ?

Ainsi que nous le mentionnions dans nos articles précédents, la pratique religieuse dans les établissements pénitentiaires français se voit soumise à certaines restrictions pouvant entraîner des frustrations chez les détenus affectés par ces restrictions.

A présent, nous pouvons nous demander si des réponses aux problèmes que connaît la France en matière de pratique religieuse en milieu pénitentiaire existent dans le droit international. En effet, la République Française est partie prenante dans  de nombreux accords internationaux concernant les droits de l’Homme, et en particulier la Convention européenne de sauvegarde des droits de l’Homme et des libertés fondamentales, convention élaborée dans le cadre du Conseil de l’Europe en 1950. En vue de garantir le respect de la convention par les Etats signataires, le Conseil de l’Europe a mis sur pied la Cour européenne des droits de l’Homme en 1959, cour qui a depuis lors émis une jurisprudence très abondante.

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Exercice des cultes et laïcité en prison (partie 4)

In this fourth article, after having pointed out some dysfunctions relative to religion in detention, our aim here is  to raise the issue of the consequences they may lead to, but we also try to underline the positive role religion and religious actors can play in prison, for the detainees, but also for the functionning of the whole institution in daily life.

Symbole d’appartenance à une communauté particulière, l’appartenance religieuse peut s’avérer être une source de problèmes en détention. La tentation  du repli sur sa propre communauté religieuse peut en effet déboucher sur la formation de clans au sein des prisons et par conséquent menacer la cohésion de l’organisation carcérale. Or, en tant qu’institution républicaine, la prison se doit de garder le pouvoir et le contrôle sur ses détenus afin d’éviter tout débordement et de maintenir la sécurité en son sein.

 

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Exercice des cultes et laïcité en prison (partie 3)

Abstract:

As explained in our previous article, the detainees have to face several obstacles when opting to practice their religion. After having dealt with the questions of religious objects and religious constraints in matters of food, in this article, our aim is to raise the issue of combining a voluntary emphasis on religion with the constraints of life in prison, and the question of the inequalities resulting from the numbers of chaplains available for each religion.

 

La difficile articulation des rites et temps forts religieux avec les contraintes liées à la vie dans l'établissement pénitentiaire


« Des détenus nous écrivent pour nous dire : "Je veux pratiquer ma religion et je ne peux pas" [...]. D'autres se plaignent des offices perturbés par le bruit, les va-et-vient. ».
Il s'avère que la pratique au quotidien d'un culte est souvent rendue très difficile par les contraintes liées à la vie en détention.

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Exercice des cultes et laïcité en prison (partie 2)

Abstract:
During their incarceration, the detainees have to cope with four major issues concerning which they face difficulty in practicing their religion: the issue linked to the possession and respect of religious objects, the question of religious constraints in matters of food, the combination between the high points of each religion and life in prison and, eventually, the question of inequality in the number of chaplains affected to the requirements of each religion. In this article, we are going to raise the two first points.

DE LA DIFFICULTÉ D'EXERCER UN CULTE EN PRISON


Dans son rapport, J.-M. Delarue met l'accent sur plusieurs aspects de l'exercice d'un culte pour lesquels les détenus rencontrent fréquemment des difficultés. Il est ainsi possible d'énumérer quatre grands thèmes : la problématique liée à la possession et au respect des objets de culte, la question de la nourriture et des interdits alimentaires, la problématique de l'articulation des rites et temps forts des différentes religions avec les contraintes de la vie en prison et, enfin, la question des inégalités au regard du nombre d'aumôniers intervenants en prison pour chaque culte. Nous traiterons dans cet article des deux premiers, puis des deux suivants la semaine prochaine.

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Exercice des cultes et laïcité en prison ( partie 1)

Abstract:
How is it possible to combine the practice of a religion and life in prison, considering the constraints of the latter and the huge diversity of the positions the detainees may have in their connections to religion? In this project, we are going to raise some questions, to point out a situation in which the freedom for the detainees to practice a religion is not always respected , to think about the impact such a situation could have - on the prisoners themselves, but on also on society in general - and, eventually, to outline some propositions and elements of a solution in order to change this state of things.

prisonbooksCe dossier sera publié sous forme d'un article ou entretien mis en ligne sur ce site toutes les une à deux semaines pendant quatre mois environ. Dans un premier temps, nous traiterons de la difficulté d'exercer un culte en prison (octobre), puis nous nous intéresserons aux conséquences néfastes que peut avoir la négation ou l'empêchement d'exercer cette liberté, tout en nous questionnant alors sur le(s) rôle(s) que peut jouer la religion et ceux par qui l'exercice d'un culte en détention est favorisé et institutionnalisé, les aumôniers de prison (novembre).

Puis, bien que - ou justement parce que - nous traitons du cas de la France, nous nous interrogerons sur le cadre juridique qui entoure l'exercice des cultes en prison, à savoir le code de procédure pénale et la loi de 1905 sur la séparation des Églises et de l'État, mais aussi la juridiction européenne, au travers notamment des avis de la Cour Européenne des Droits de l'Homme (C.E.D.H.). Ainsi, nous tenterons d'analyser ce qui, dans les demandes relatives à la pratiques des cultes dans les prisons en France, entre dans le cadre de la loi de 1905 et respecte le principe de laïcité tel que garanti par cette loi ; mais nous nous demanderons également si la loi de 1905 est en accord avec les avis et arrêts de la C.E.D.H., autrement dit si la vision française de la laïcité - en l'occurrence en prison - s'inscrit en désaccord ou non avec celle de la C.E.D.H., et si elle comporte une spécificité par rapport à d'autres États dits laïcs.
Nous finirons par établir des suggestions sur des solutions éventuelles à apporter pour tenter de mettre fin aux obstacles rencontrés dans le cadre de l'exercice des cultes dans les prisons françaises, à savoir, avant tout, un travail en amont de formation et d'information des différents acteurs concernés par ce sujet.

 

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States of Belief Symposium - the Blow-back reports

280px-NGC_4414_(NASA-med)Aix-en-Provence, FRANCE

Under the aegis of the Observatoire du Religieux (World Religion Watch),
Institute for Political Science, Aix-en-Provence,
Scientific supervisor: Prof. Raphaël Liogier
(Professor and Research Director at the Institute),
with the collaboration of the University of Sydney (Australia).
General Outline, by Professor Raphaël LIOGIER, Director, World Religion Watch

Today, certain paradoxes have become imprescriptible when attempting to understand the evolution of humanity. On the one hand, the so-called 'clash of civilisations', the collision of values, the opposition of life-styles, and on the other, the intercultural dialogue, the enhancement of international communication, the build-up of a global culture in terms of world-scale projects, have to be evoked simultaneously.

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The Restructuring of the Religious Landscape and Dynamics of Reform in Azerbaijan.

Since its independence from Moscow at the beginning of the nineties, and like the other predominantly Muslim ex-soviet socialist republics of the Caucasus and Central Asia, Azerbaijan has been undergoing a deep sea-change in its identity. A genuine re-examination of Islamic practices and knowledge, arriving through highly diversified transmission channels originating from abroad, has succeeded to the communist-era symbolic framework characterized by official soviet atheism and more or less moribund dialectical materialism. This process has shattered the strongly secularised character of Azerbaijani society, which since the beginning of the twentieth century, thanks to its precocious oil boom, had witnessed,  in Baku in 1901, the creation of the first school for Muslim girls and that of the first modernist djadid school in Tabriz (Iranian Azerbaijan), with the publication of a satirical journal, Mollah Nasreddin, created in 1906, emblematic of the freedom of speech of the period, and very critical towards the mullahs and the prevalence of Shiism. Above all, these developments were followed on May 28 1918, by the proclamation of the first democratic republics of Azerbaijan ensuring the laicity (secularisation)  of the state, which was to  last until April 28,1920, after successive occupations by the Turks, the British and finally the Soviets.

 

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Alevi Advocacy

''Analysis of Alevi Advocacy through two comparative fields of study: Strasburg and Istanbul ''

In 2004 according to European Commision reports the number of Alevis in Turkey was between 12 and 20 million people while Turkey's migration to Europe approximately amounts to 3,5 million and represents the highest non-community migration rate. Analysing the nature of the Alevi population in Turkey, which is a ''unitary state'' - except for christian minorities the latter does not nominally designate any islamic cults, except the Sunni group - as a social movement and comparing it with another Alevi group in existence in Europe - here, our chosen field of study will be Strasburg – will be useful in apprehending the multiple forms of interdependance between ''institutions'' and ''social movements'' on both the Turkish and European fields, as two distinct political scenarios.

 

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Projet de thèse/Research Abstract

« La négociation de la politique européenne en matière d’asile. Enjeux, luttes et dynamiques institutionnelles. »

Research Abstract

The aim of this PHD project is to analyze the process of negotiation and agenda–setting, concerning European Asylum policy. The central question is why the European Union made asylum one of the central issues concerning the process of political integration of European construction. Asylum is a subject which, according to the doctrine of subsidiarity, lies directly with the national sovereignty of the members states. In order to answer in this question, the question of “networking” may provide some interesting elements of reflection.

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